Sunday, April 5, 2009

Amalan Membawa Ke Syurga

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ وَصَلُّوا خَمْسَكُمْ وَصُومُوا شَهْرَكُمْ وَأَدُّوا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ وَأَطِيعُوا ذَا أَمْرِكُمْ تَدْخُلُوا جَنَّةَ رَبِّكُمْ

Ertinya:

“Dari Abi Umamah RA, Nabi SAW bersabda: “Bertaqwalah kepada Tuhan kamu, tunaikanlah solat lima waktu kamu, berpuasalah pada bulan kamu (Ramadhan), tunaikanlah zakat harta kamu, dan taatilah orang yang mengendalikan urusan kamu; nescaya kamu memasuki syurga Tuhan kamu.”

(HR. al-Tirmizi)

Keterangan:

- Dikhususkan amalan dengan perkataan “kamu” agar terdapat kesesuaian di antara perkataan yang berkaitan dengan amalan dan perkataan yang berkaitan dengan balasan iaitu “syurga Tuhan kamu”. Dan juga dapat dilangsungkan akad jual-beli antara hamba dan Tuhannya, seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada orang mukmin akan diri mereka”.

- Al-Thibiy mengatakan: “Hikmah disandarkan dengan perkataan “kamu” ialah:-

i) Memberi tahu bahawa amalan-amalan yang mempunyai kaifiyat yang tertentu ini adalah di antara ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh umat ini.

ii) Menggesa agar bersegera mematuhi perintah dengan perintah yang diberikan.

iii) Mengingatkan bahawa di sebalik penambahan perkataan ini terdapat penambahan ganjaran yang lebih tinggi dan sempurna iaitulah syurga. Perkataan syurga pula disandarkan kepada sifat ketuhanan (rabb). Ia memberikan bayangan maksud tentang kelebihan pemerhatian daripada Tuhan dengan memberi nikmat yang berbeza dari umat-umat yang lain.

(Tuhfah al-Ahwazi)

No comments:

Post a Comment