Sunday, April 5, 2009

Keikhlasan Dalam Beragama

عَنْ تَمِيمٍ الدَّارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدِّينُ النَّصِيحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ

Ertinya:

“Dari Tamim al-Dariy RA, Nabi SAW bersabda: “Agama Islam adalah ‘nasihat’. Kami berkata: “Terhadap siapa?” Baginda menjawab: “Terhadap Allah, kitabNya, RasulNya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin umumnya.”

(HR. Muslim)

Keterangan:

- “Nasihat terhadap Allah”: Beriman kepada Allah, sifat-sifatNya dan menyucikanNya dari sebarang kekurangan. Melakukan ketaatan dan menjauhkan maksiat.

- “Nasihat terhadap kitabNya”: Mengimani bahawa ia adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukannya yang tinggi, membacanya dengan betul dan tidak melanggar batasannya.

- “Nasihat terhadap Rasulullah”: Mempercayai risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati, membela, menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang menyokongnya.

- “Nasihat terhadap pemimpin”: Membantu dan mentaati pemerintah di atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan baik terhadap perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati manusia agar mentaati mereka.

(Syarah Sahih Muslim)

No comments:

Post a Comment